Friday 12 April 2013

Should or Shouldn't

Aku dapat satu email dari makcik aku yang tengah binggung nak hantar anak dia belajar dekat mana lepas keputusan SPM dia yang agak tidak memberangsangkan Tetapi....Kenapa aku yang dia tanya? Kerana aku pandai sangat antara sedara, aku ni paling mahir dalam berkata-kata, atau aku ni memang ada bakat dalam menasihat orang? (Diam.Titik disitu sahaja)

Aku nak bagi nasihat pada yang rasa SPM dia hari tu kurang nak puaskan hati mak bapak dia. Yang rasa diri dia layak kerja je lepas result keluar dan yang rasa keputusan SPM dia tak dapat nak bagi dia kehidupan.

First of all, kenapa nak malu dengan apa yang kau dapat? Kalau itu yang terbaik yang kau lakukan, treasure it! Proud of it! Or think of it as a motivation to do better next time. Jangan anggap yang result kau tu penamat hidup. Kalau orang selalu cakap 'Memang kerja angkat sampah je lah kalau keputusan kau macam ni". Yang menentukan kau layak untuk dapat kerja apa ialah diri kau sendiri. Kau jangan biarkan mentaliti orang sekeliling kau, pengaruh kau. Korang ingat aku tak pernah rasa down ke? Family aku keep comparing me with my brother when we were both young (twins). You think I'm happy with that? No! So kenapa sekarang aku boleh prove yang I can do much better than my Abang yang still at Malaysia while I'm here, in Berlin? Sebab aku jadikan cemuhan orang tu untuk aku kedepan, bukan kebelakang. Pergi mati je dengan apa yang orang nak cakap because you know yourself better than those motherfucker.

Second. Kau tak tau nak pergi mana? Swastakan banyak.

"Kau ingat aku ni kaya nak masukkan kau dekat swasta?

Yeah. Heard those word since a very long time. Sebenarnya Mak kau tu bukan tak ada duit nak masukkan kau dekat swasta, tapi dia tak nak kau masuk swasta. Jujur aku cakap, masa aku mohon nak amik engineering dekat German-Malaysian Institude (GMI) ramai gila yang batah. Korang tau sebab apa? Sebab orang pandang pelajar yang masuk swasta ni budak-budak kurang cerdik je. Yes, Mama aku salah seorang yang termakan dengan benda tu. (Sorry Mama). Sebab aku sayang Mama aku, aku tak teruskan niat aku nak masuk GMI, terus masuk UTP. Sebenarnya, tak pun. Kawan aku yang MRSM, SMS, SBP, Kolej Melayu Kuala Kangsar yang dapat straight A, banyak je end up dekat kolej swasta. Kolej2 swasta ni memang suka membazir duit untuk hantar surat2 pada pelajar yang baru habis SPM. Try buka setiap satu surat yang kau dapat tu, manalah tau bidang yang kau minat, ada kolej yang tawarkan dekat kau. Masa aku dapat surat tawaran Kolej Mara Banting dalam bidang Medicine, kenapa aku tolak? Bila dengar KMB je semua respect, tapi aku tolak. Sebab aku nak amik bidang yang aku suka, bukan bidang yang datang pada aku. Pergi je dekat swasta, PTPTN banyak. Pedulikan je apa yang orang cakap.

Lastly. Mesti ada yang menyalahkan Allah kan sebab tak makbulkan doa kau untuk dapat keputusan baik? Kita siapa kalau nak dibandingkan dengan Allah? Kita ni hamba je. Kalau sesuatu yang Allah dah bagi dalam hidup kau, hargai sebab benda tu akan jadi sesuatu yang berguna dalam hidup kau. Allah aturkan supaya kau dapat keputusan macam tu, mungkin sebab kau bakal kecundang dekat universiti, mungkin sebab bila dekat swasta, kau dapat best student atau dapat penghormatan dekan. Aku ada satu cerita.

Ingat lagi tak cerita Titanic? Ingat lagi macam mana Jack boleh dapat tiket naik Titanic?

Aku bukan nak cerita pasal Jack, aku nak korang amik iktibar dengan kekalahan orang yang perjudikan tiket dia dekat Jack. Dia kalah, dia tak dapat naik Titanic. Bermakna dia hidup, kan? Kalau lah dia menang judi tu, itu mungkin jadi permulaan derita dia, yang terpaksa selamat kan diri dari kapal karam, akhirnya mati dekat tengah laut.

Kekalah dia adalah permulaan bahagia dia. Pada aku tu cara Allah nak selamatkan hidup dia. Kau kena ingat yang Allah tak akan selamatkan kau dengan mempamerkan lagak ngeri depan kau. Dia akan buat sikit-sikit supaya kau boleh bertatih ke atas. Kau kena rasa macam mana jatuh dulu baru kau akan tau macam mana cara untuk bangun semula. Maha bijaksana kan Allah?

So, buck up lah! Face it!

I love You to the Moon and back Sweetheart

No comments:

Post a Comment